Podstawowe konstatacje ideowe oparte są na kilku, ale za to bardzo odmiennych dla panujących przekonań, ustaleniach. Zasadniczym jest tu odwołanie do geniuszu prof. Konecznego, że struktury społeczne tworzą się w oparciu o wartości.
Doniosłość stwierdzenia jest godna podkreślenia z tej racji, że prof. Koneczny "wyłamał się" z obowiązującej współcześnie mu narracji, gdzie dominującym było odwołanie do objawionych nakazów Stwórcy, bądź wielkich władców - też zazwyczaj kierujacych sie "wola Bożą".
Jeśli więc można i należy krytycznie analizować ustalenia prof. Konecznego, to nie można pomijać tego, że to On pierwszy wskazał wyjście z mentalnego zaścianka.
Analiza tez prof. Konecznego i porównanie struktur organizacyjnych Rzeczpospolitej pozwoliły stwierdzić, że mamy do czynienia z odmiennością cywilizacyjną, którą okresliłem jako Cywilizacja Polska z tej racji, że na terenie Rzeczypospolitej zachowały się jej najpełniej zauważalne elementy. Szerzej - można odwołać się do słowiańskiego pochodzenia tej organizacji współżycia i nadać mu miano Cywilizacji Słowiańskiej.
Ważne jest tu stwierdzenie, że nigdy nie istniała i nie funkcjonowała Cywilizacja Łacińska; jest to twór mentalny prof. Konecznego, w który ten Myśliciel wprowadził funkcje Cywilizacji Polskiej i połączył je z wpływami Kościoła Katolickiego, który w tamtym czasie był widziany jako nośnik zasad uniwersalnych - tę ideę współżycia można określić jako Cywilizację Katolicką.
Książka "Cywilizacja Polska" to wskazanie zasad tej idei i drogi mentalnej, która doprowadziła do przekonania o istnieniu polskiej odrębności cywilizacyjnej.
Aczkolwiek w tamtej pracy są już wskazania i sygnały o pewnym braku spójności koncepcji względem rozwiązań stosowanych w innych częściach świata, także dostrzeżenie, że idee cywilizacyjne w dotychczasowym rozumieniu, nie mają i nie mogą mieć charakteru uniwersalnego (co szczególnie dotyczy doktryny katolickiej), to dopiero następnym skojarzeniem było stwierdzenie, że idee cywilizacyjne tworzą pewne odmienności, ale mają też cechy wspólne. Te spostrzeżenia zostały zebrane w jedną całość dającą obraz świata wielobiegunowego grupowanego wokół systemów filozoficznych, gdzie odmienność systemowa oparta jest na zasadach i celach rozwojowych. Treść tych ustaleń zawiera książka "Systemy filozoficzne a polskość".
Ostatnią, zasadniczą konstatacją, która pojawiła się już po utworzeniu tego portalu, jest rozróżnienie dotyczące wartości i narzędzi cywilizacyjnych. Dopiero uzmysłowienie sobie, że takie rozróżnienie jest konieczne, daje możliwość zrozumienia zasad powstawania odmienności systemowych i cywilizacyjnych. Tu nie wszystkie kwestie są już ustalone. Kierunkiem, który wymaga jeszcze dalszych przemyśleń, jest np. kwestia, że "narzędzia (systemowe, cywilizacyjne)" mogą w niższej strukturze pelnić rolę wartości. Czyli narzędzie systemowe może pełnić rolę wartości dla idei cywilizacyjnej.
Rozważania nie są zakończone.
Te trzy "fundamenty przemyśleń" muszą być uzupełnione analizą rozwiązań wdrażających w życie idei cywilizacyjnej (na naszym "podwórku"), a dotyczących kształtu instytucji życia publicznego.
Jeśli można mówić o ukształtowanym zarysie idei cywilizacyjnej, to poszczególne rozwiązania powinny być dziełem grona ludzi chcących żyć w zgodności z ustalonymi zasadami. Stąd nazwa portalu - poczet RP - czyli asysta honorowa (tej idei współżycia).
O ile zatem sama idea mogłaby być "podana" w postaci blogu, to kształt rozwiązań wymaga wspólnej pracy, a tego można dokonać tylko drogą wymiany poglądów. To zaś możliwe jest na portalu.
|