portal systemowy idei cywilizacyjnych
 
podobna tematyka
Władza a struktura ładu (11)
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Władza a struktura ładu (10)
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Władza a struktura ładu (9)
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Władza a struktura ładu (8)
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Władza a struktura ładu (7)
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Władza a struktura ładu (6)
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Władza a struktura ładu (5)
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Władza a struktura ładu (3)
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Władza a struktura ładu (2)
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Władza a struktura ładu
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Opracowania systemowe
Krzysztof J. Wojtas
Systemy filozoficzne a polskość
 
Książka zawiera rozszerzoną wersję koncepcji powstawania idei cywilizacyjnych, gdzie zasady wyjściowe opierają się na opracowaniach prof. Konecznego, który wskazał, że u źródeł idei cywilizacyjnych leżą wartości. Należy zaznaczyć, że przedstawione opracowanie jest krytyczne względem pierwowzoru, a oparte na spostrzeżeniu, że prof. Koneczny przyjął arbitralnie wartości podstawowe i nie wskazał ich umocowania. Stąd znaczne różnice i rozróżnienia. Druga część książki jest porównawczym wskazaniem zbieżności zasad idei cywilizacyjnej z praktyką tworzenia podstaw ustrojowych Rzeczypospolitej. Zbieżność ta upoważnia do nadania polskiej koncepcji organizacji życia społecznego miana Cywilizacji Polskiej. Końcowe fragmenty książki są sugestiami zmian i rozwiązań, które pozwoliłyby na powrót do drogi wskazanej przez twórców Rzeczypospolitej.
Cywilizacja Polska
Książka jest pierwszą, scaloną formą analiz, które doprowadziły do przekonania, iż polski fenomen należy traktować w kategoriach odmienności cywilizacyjnej. Opisuje jak powyższe przekonanie powstało; zarówno w kategoriach rozważań filozoficznych jak i przy odniesieniach do konkretnych sytuacji, co prezentowane jest w postaci krótkich tekstów tematycznych.
więcej…
 strona główna autorzy blogi szukaj zasady kontakt 
Dyskusje2016.03.26 06:58

Śmierć Chrystusa - alternatywnie

   
 

Ostatnio „modne” jest tworzenie historii alternatywnych. Czyli, co by było, gdyby …

W tej konwencji można się też zastanowić nad alternatywą dla śmierci Chrystusa. Czy była ona konieczna?

Tu natychmiast pojawi się chór głosów „odsądzających od czci i wiary”, wykazujących schizmę i ingerencję w Boże Zamiary.

Czy rzeczywiście samo rozważanie kwestii jest przekraczaniem granic mentalnych?


 

 

Zacząć trzeba od opisów występujących w Ewangeliach, gdzie Chrystus przewiduje swoją śmierć i wskazuje na jej konieczność. To sytuuje rozważania w roli sprzecznych z Bożymi Zamiarami. Jest jednak też i wątpliwość – modlitwa w Ogrójcu, kiedy to jeszcze istniała niechęć do poddania się  temu scenariuszowi. Czyli nawet wtedy sytuacja nie była jednoznacznie przesądzona – istniała alternatywa.

 

Jednak te uwagi nie dotyczą samego wyboru wypełniania misji przez Chrystusa, a okoliczności z nią związanych. Chodzi tu z jednej strony rozważenie jak potoczyłyby się losy narodu żydowskiego, gdyby przyjął naukę Chrystusa. Bo przecież było to możliwe; tłumy ludzi słuchały Jego nauk, a nie głosił żadnych haseł, które wywołałyby reakcję Rzymu.

Druga opcja to sytuacja, gdy Piłat nie godzi się na skazanie Chrystusa i uwalnia go – dając mu przy tym ochronę przed żydowskimi fanatykami.

 

Czy wskazane scenariusze nie były możliwe?

W pierwszym przypadku zmienia się niewiele; akceptując Jego naukę – Sanhedryn zapewne pozwoliłby Chrystusowi na pobyt przy świątyni i utworzenie odrębnej szkoły. Pojawiłoby się szereg sporów ideowych, polemik, wyjaśnień, które z czasem ukształtowałyby inną mentalność żydowską. Czy zablokowałoby to pojawienie się chrześcijaństwa?

A niby dlaczego? Moim zdaniem – przeciwnie. Nowa wizja organizacji relacji społecznych miałaby tym sposobem dużo większe możliwości oddziaływania. Mogłaby być prezentowana w dużo szerszym zakresie i rozprzestrzeniać się szybciej.

 

Druga możliwość – uwolnienie Chrystusa przez Piłata. Taka opcja także wydaje się lepsza z punktu widzenia rozwoju głoszonej Dobrej Nowiny.

Owszem, Chrystus nie zostałby zaakceptowany w Jerozolimie i zapewne musiałby usunąć się gdzieś na obrzeża – jako nazarejczyk. Prawdopodobnie utworzyłby zgromadzenie – wspólnotę, gdzie stosowane byłyby jego wskazania, ale sama idea promieniowałaby konkurując z innymi. Wszak Chrystus stwierdził, że przekazał Apostołom całą swą wiedzę. Zatem ich rolą  byłoby krzewienie jej pośród społeczeństwa przy możliwości wyjaśniania wątpliwości u samego Źródła. Czyli także większe możliwości poszerzania przekazu.

 

Wybrane rozwiązanie – wstrząśnięcie sumieniem ludzi nie było ówcześnie aż tak nośne. Dopiero nadzwyczajne okoliczności „wymusiły” na Apostołach potrzebę głoszenia Ewangelii.

 

I uwaga końcowa. Samo zdarzenie (czyli życie i śmierć Chrystusa), miało miejsce na obrzeżach cywilizacji – daleko od centrów władzy. Traktowane jest przez nas jako centralne dla losów ludzkości.

Tymczasem o takiej roli można mówić w odniesieniu do naszego kręgu kulturowego; wszak wpływ tej idei na Chiny, czy Indie nie był i dalej nie jest duży. Jakie są zatem podstawy dla traktowania zdarzenia jako istotnego dla całej ludzkości? Czy da się to wykazać?

 

 
1412 odsłon
zaloguj się lub załóż konto by oceniać i komentować    blog autora
Tagi: Wiara, wiedza, cywilizacja, filozofia, wartości.
Zeszyt tematyczny: 10. Wiara, wiedza a cywilizacja.
Re: Śmierć Chrystusa - alternatywnie   
Mariusz Głowiński, 2016.03.26 o 15:03
Odnoszę wrażenie, że nie bardzo Pan rozumie. Modlitwa w Ogrójcu, to nie dowód na alternatywę, to dowód na człowieczeństwo Syna Bożego. Nie umiera na krzyżu jako bóg, ale jako człowiek - który "panicznie" boi się śmierci.
Jaki wymiar miałaby śmierć w męczarniach boga, który jak chce , to się boi, jak chce , to nie, gdy chce to czuje ból, gdy chce , to ból zamienia np. w przyjemne doznania smakowe.
Co do geograficznego zasięgu chrześcijaństwa, to może nie o to chodzi , że jest to jedyna recepta na zbawienie - globalnie, ale recepta na zbawienie w naszym "klimacie". Może są różne drogi dotarcia do Boga, przy czym samochód nie może jechać torami, a pociąg szosą, mimo, że oba te szlaki prowadzą w jedno miejsce. Ale to tylko takie gdybanie.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Śmierć Chrystusa - alternatywnie   
Krzysztof J. Wojtas, 2016.03.26 o 15:06 → Mariusz Głowiński, 2016.03.26 o 15:03
Modlitwa w Ogrójcu to przecież dowód na to, że przeznaczenie nie jest jednoznacznie ustalone; być może takie było zamierzenie, ale wymagało zgody Syna, czyli dobrowolne podporządkowanie się.znaczny - to przeczyłoby istnieniu wolnej woli.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Śmierć Chrystusa - alternatywnie   
Mariusz Głowiński, 2016.03.26 o 18:25 → Krzysztof J. Wojtas, 2016.03.26 o 15:06
Imperatyw kategoryczny a wolna wola. Czasami tak się zdarza, że niby mamy wybór, a jakoby go nie było. Wszystko zależy, jak ważne dla człowieka są zasady, jak ważny jest jego szacunek do samego siebie. Myślę , że zlepek słów: Bóg , Honor , Ojczyzna nie jest przypadkowy.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
login:
hasło:
  odzyskaj hasło
Załóż konto, aby mieć więcej możliwości, np. komentowania artykułów.
nowe tematy
Czy umiemy być bogaci?
Czym jest bogactwo? Optuję za stwierdzeniem, że jest to posiadanie więcej niż inni z naszego otoczenia. Bo aby być bogatym – potrzeba „wianuszka” biedniejszych; gdy wszyscy mają dużo – nie ma bogatych.

Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje · 2021-06-06 12:17
W zeszycie tematycznym nr 9.
24 odsł.
Dumając o "polskim ładzie". Cywilizacyjnie
Z dużym niesmakiem obserwuję reakcje opozycji na program  "Polski Ład" . I wcale to nie znaczy, że w pełni akceptuję przedstawione założenia.

Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje · 2021-05-18 16:19
W zeszycie tematycznym nr 9.
41 odsł.
Rosja - homo russicus a człowiek rosyjski i radziecki
W poprzedniej  notce „Rosja –„niedorobione” imperium”,  starałem się wskazać w jaki sposób powstawała rosyjska idea cywilizacyjna (Cywilizacja Turańska wg Konecznego).

Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje · 2021-05-07 14:59
W zeszycie tematycznym nr 10.
60 odsł.
Rosja - "niedorobione" imperium
Imperium – kojarzy się z wielkim terytorium zarządzanym przez jeden ośrodek centralny.

Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje · 2021-05-02 07:18
W zeszycie tematycznym nr 10.
87 odsł.
O sensie życia
Im jestem starszy, tym częściej wracam pamięcią do zdarzeń minionych, zastanawiając się jak przeżyłem swoje życie.

Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje · 2021-04-26 07:24
W zeszycie tematycznym nr 9.
78 odsł.
Kultura a skundlenie polityków
W zasadzie to określenie "skundlenie" dla polityków jest prawie nobilitujące; ich poziom jest znacznie gorszy.

Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje · 2021-04-21 08:15
W zeszycie tematycznym nr 10.
81 odsł.
więcej…
najnowsze komentarze
Re: Polityka wschodnia: Rosja
Krzysztof J. Wojtas 1477 dni temu
Re: WIGILIA MIŁOŚCI
Krzysztof J. Wojtas → Mariusz Głowiński 1616 dni temu
Re: WIGILIA MIŁOŚCI
Mariusz Głowiński → Krzysztof J. Wojtas 1616 dni temu
Re: Śmierć Chrystusa - alternatywnie
Mariusz Głowiński → Krzysztof J. Wojtas 1904 dni temu
Re: Krzyżowanie Drogi, Prawdy, Życia
Krzysztof J. Wojtas → Mariusz Głowiński 1905 dni temu
Re: Krzyżowanie Drogi, Prawdy, Życia
Mariusz Głowiński → Krzysztof J. Wojtas 1905 dni temu
Re: Śmierć Chrystusa - alternatywnie
Krzysztof J. Wojtas → Mariusz Głowiński 1905 dni temu
Re: Śmierć Chrystusa - alternatywnie
Mariusz Głowiński → Krzysztof J. Wojtas 1905 dni temu
Re: Kwestie dyskusji
Krzysztof J. Wojtas → Piotr "Turbanator" Świtecki 1935 dni temu
Kwestie dyskusji
Piotr "Turbanator" Świtecki → Krzysztof J. Wojtas 1935 dni temu
Re: Państwo etyczne; 500 +
Krzysztof J. Wojtas → Piotr "Turbanator" Świtecki 1958 dni temu
Re: Państwo etyczne; 500 +
Piotr "Turbanator" Świtecki → Krzysztof J. Wojtas 1958 dni temu
Re: Założenia programowe
(konto techniczne) → Krzysztof2 1960 dni temu
Re: Założenia programowe
Krzysztof3 → Krzysztof J. Wojtas 1965 dni temu
Re: Założenia programowe
Krzysztof2 → Krzysztof J. Wojtas 1967 dni temu
Re: Założenia programowe
Krzysztof1 → Krzysztof J. Wojtas 1967 dni temu
więcej…