portal systemowy idei cywilizacyjnych
 
podobna tematyka
Władza a struktura ładu (11)
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Władza a struktura ładu (10)
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Władza a struktura ładu (9)
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Władza a struktura ładu (8)
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Władza a struktura ładu (7)
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Władza a struktura ładu (6)
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Władza a struktura ładu (5)
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Władza a struktura ładu (3)
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Władza a struktura ładu (2)
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Władza a struktura ładu
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Opracowania systemowe
Krzysztof J. Wojtas
Systemy filozoficzne a polskość
 
Książka zawiera rozszerzoną wersję koncepcji powstawania idei cywilizacyjnych, gdzie zasady wyjściowe opierają się na opracowaniach prof. Konecznego, który wskazał, że u źródeł idei cywilizacyjnych leżą wartości. Należy zaznaczyć, że przedstawione opracowanie jest krytyczne względem pierwowzoru, a oparte na spostrzeżeniu, że prof. Koneczny przyjął arbitralnie wartości podstawowe i nie wskazał ich umocowania. Stąd znaczne różnice i rozróżnienia. Druga część książki jest porównawczym wskazaniem zbieżności zasad idei cywilizacyjnej z praktyką tworzenia podstaw ustrojowych Rzeczypospolitej. Zbieżność ta upoważnia do nadania polskiej koncepcji organizacji życia społecznego miana Cywilizacji Polskiej. Końcowe fragmenty książki są sugestiami zmian i rozwiązań, które pozwoliłyby na powrót do drogi wskazanej przez twórców Rzeczypospolitej.
Cywilizacja Polska
Książka jest pierwszą, scaloną formą analiz, które doprowadziły do przekonania, iż polski fenomen należy traktować w kategoriach odmienności cywilizacyjnej. Opisuje jak powyższe przekonanie powstało; zarówno w kategoriach rozważań filozoficznych jak i przy odniesieniach do konkretnych sytuacji, co prezentowane jest w postaci krótkich tekstów tematycznych.
więcej…
 strona główna autorzy blogi szukaj zasady kontakt 
Dyskusje2016.03.26 06:58

Śmierć Chrystusa - alternatywnie

   
 

Ostatnio „modne” jest tworzenie historii alternatywnych. Czyli, co by było, gdyby …

W tej konwencji można się też zastanowić nad alternatywą dla śmierci Chrystusa. Czy była ona konieczna?

Tu natychmiast pojawi się chór głosów „odsądzających od czci i wiary”, wykazujących schizmę i ingerencję w Boże Zamiary.

Czy rzeczywiście samo rozważanie kwestii jest przekraczaniem granic mentalnych?


 

 

Zacząć trzeba od opisów występujących w Ewangeliach, gdzie Chrystus przewiduje swoją śmierć i wskazuje na jej konieczność. To sytuuje rozważania w roli sprzecznych z Bożymi Zamiarami. Jest jednak też i wątpliwość – modlitwa w Ogrójcu, kiedy to jeszcze istniała niechęć do poddania się  temu scenariuszowi. Czyli nawet wtedy sytuacja nie była jednoznacznie przesądzona – istniała alternatywa.

 

Jednak te uwagi nie dotyczą samego wyboru wypełniania misji przez Chrystusa, a okoliczności z nią związanych. Chodzi tu z jednej strony rozważenie jak potoczyłyby się losy narodu żydowskiego, gdyby przyjął naukę Chrystusa. Bo przecież było to możliwe; tłumy ludzi słuchały Jego nauk, a nie głosił żadnych haseł, które wywołałyby reakcję Rzymu.

Druga opcja to sytuacja, gdy Piłat nie godzi się na skazanie Chrystusa i uwalnia go – dając mu przy tym ochronę przed żydowskimi fanatykami.

 

Czy wskazane scenariusze nie były możliwe?

W pierwszym przypadku zmienia się niewiele; akceptując Jego naukę – Sanhedryn zapewne pozwoliłby Chrystusowi na pobyt przy świątyni i utworzenie odrębnej szkoły. Pojawiłoby się szereg sporów ideowych, polemik, wyjaśnień, które z czasem ukształtowałyby inną mentalność żydowską. Czy zablokowałoby to pojawienie się chrześcijaństwa?

A niby dlaczego? Moim zdaniem – przeciwnie. Nowa wizja organizacji relacji społecznych miałaby tym sposobem dużo większe możliwości oddziaływania. Mogłaby być prezentowana w dużo szerszym zakresie i rozprzestrzeniać się szybciej.

 

Druga możliwość – uwolnienie Chrystusa przez Piłata. Taka opcja także wydaje się lepsza z punktu widzenia rozwoju głoszonej Dobrej Nowiny.

Owszem, Chrystus nie zostałby zaakceptowany w Jerozolimie i zapewne musiałby usunąć się gdzieś na obrzeża – jako nazarejczyk. Prawdopodobnie utworzyłby zgromadzenie – wspólnotę, gdzie stosowane byłyby jego wskazania, ale sama idea promieniowałaby konkurując z innymi. Wszak Chrystus stwierdził, że przekazał Apostołom całą swą wiedzę. Zatem ich rolą  byłoby krzewienie jej pośród społeczeństwa przy możliwości wyjaśniania wątpliwości u samego Źródła. Czyli także większe możliwości poszerzania przekazu.

 

Wybrane rozwiązanie – wstrząśnięcie sumieniem ludzi nie było ówcześnie aż tak nośne. Dopiero nadzwyczajne okoliczności „wymusiły” na Apostołach potrzebę głoszenia Ewangelii.

 

I uwaga końcowa. Samo zdarzenie (czyli życie i śmierć Chrystusa), miało miejsce na obrzeżach cywilizacji – daleko od centrów władzy. Traktowane jest przez nas jako centralne dla losów ludzkości.

Tymczasem o takiej roli można mówić w odniesieniu do naszego kręgu kulturowego; wszak wpływ tej idei na Chiny, czy Indie nie był i dalej nie jest duży. Jakie są zatem podstawy dla traktowania zdarzenia jako istotnego dla całej ludzkości? Czy da się to wykazać?

 

 
1361 odsłon
zaloguj się lub załóż konto by oceniać i komentować    blog autora
Tagi: Wiara, wiedza, cywilizacja, filozofia, wartości.
Zeszyt tematyczny: 10. Wiara, wiedza a cywilizacja.
Re: Śmierć Chrystusa - alternatywnie   
Mariusz Głowiński, 2016.03.26 o 15:03
Odnoszę wrażenie, że nie bardzo Pan rozumie. Modlitwa w Ogrójcu, to nie dowód na alternatywę, to dowód na człowieczeństwo Syna Bożego. Nie umiera na krzyżu jako bóg, ale jako człowiek - który "panicznie" boi się śmierci.
Jaki wymiar miałaby śmierć w męczarniach boga, który jak chce , to się boi, jak chce , to nie, gdy chce to czuje ból, gdy chce , to ból zamienia np. w przyjemne doznania smakowe.
Co do geograficznego zasięgu chrześcijaństwa, to może nie o to chodzi , że jest to jedyna recepta na zbawienie - globalnie, ale recepta na zbawienie w naszym "klimacie". Może są różne drogi dotarcia do Boga, przy czym samochód nie może jechać torami, a pociąg szosą, mimo, że oba te szlaki prowadzą w jedno miejsce. Ale to tylko takie gdybanie.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Śmierć Chrystusa - alternatywnie   
Krzysztof J. Wojtas, 2016.03.26 o 15:06 → Mariusz Głowiński, 2016.03.26 o 15:03
Modlitwa w Ogrójcu to przecież dowód na to, że przeznaczenie nie jest jednoznacznie ustalone; być może takie było zamierzenie, ale wymagało zgody Syna, czyli dobrowolne podporządkowanie się.znaczny - to przeczyłoby istnieniu wolnej woli.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Śmierć Chrystusa - alternatywnie   
Mariusz Głowiński, 2016.03.26 o 18:25 → Krzysztof J. Wojtas, 2016.03.26 o 15:06
Imperatyw kategoryczny a wolna wola. Czasami tak się zdarza, że niby mamy wybór, a jakoby go nie było. Wszystko zależy, jak ważne dla człowieka są zasady, jak ważny jest jego szacunek do samego siebie. Myślę , że zlepek słów: Bóg , Honor , Ojczyzna nie jest przypadkowy.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
login:
hasło:
  odzyskaj hasło
Załóż konto, aby mieć więcej możliwości, np. komentowania artykułów.
nowe tematy
Królowa nauk ...
Powszechnie to filozofia uchodzi za królową nauk, bo syntezuje wiedzę tworząc obraz rzeczywistości. Czy   twierdzenie jest uzasadnione?.

Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje · 2021-04-17 18:54
W zeszycie tematycznym nr 10.
2 odsł.
Pogoda i polityka
Obserwuję pierwsze oznaki wiosny; zimno , śnieg i wiatr, a w nocy do minus 4 o C. Niektórzy sądzą, że to jakaś anomalia.  

Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje · 2021-04-13 13:51
W zeszycie tematycznym nr 10.
8 odsł.
Indywidualizm a personalizm; covid a wojna
 Chyba nie jest trudną konstatacja, że "pandemia covid" to przygotowanie do wojny.

Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje · 2021-04-11 06:42
W zeszycie tematycznym nr 10.
11 odsł.
Egalitaryzm i hierarchiczność
Rozważania tyczące organizacji życia społeczeństw , często świadomie, pomijają tytułowe kwestie, bądź manipulują ich znaczeniem, a istotnym powodem jest nawiązywanie do komunistycznej „urawniłowki”.  

Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje · 2021-04-07 07:43
W zeszycie tematycznym nr 10.
16 odsł.
Honor, godność, wolność ...elit
W jakim przypadku można mówić o honorze, czy godności? Czy dotyczy to wszystkich, czy tylko wybranych?

Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje · 2021-03-31 07:24
W zeszycie tematycznym nr 10.
22 odsł.
Judeochrześcijaństwo to religia Cywilizacji Śmierci
Przed Świętami Zmartwychwstania Pańskiego pojawia się zazwyczaj trochę tekstów tyczących relacji między judaizmem i chrześcijaństwem..

Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje · 2021-03-29 11:32
W zeszycie tematycznym nr 10.
25 odsł.
więcej…
najnowsze komentarze
Re: Polityka wschodnia: Rosja
Krzysztof J. Wojtas 1421 dni temu
Re: WIGILIA MIŁOŚCI
Krzysztof J. Wojtas → Mariusz Głowiński 1560 dni temu
Re: WIGILIA MIŁOŚCI
Mariusz Głowiński → Krzysztof J. Wojtas 1560 dni temu
Re: Śmierć Chrystusa - alternatywnie
Mariusz Głowiński → Krzysztof J. Wojtas 1849 dni temu
Re: Krzyżowanie Drogi, Prawdy, Życia
Krzysztof J. Wojtas → Mariusz Głowiński 1849 dni temu
Re: Krzyżowanie Drogi, Prawdy, Życia
Mariusz Głowiński → Krzysztof J. Wojtas 1849 dni temu
Re: Śmierć Chrystusa - alternatywnie
Krzysztof J. Wojtas → Mariusz Głowiński 1849 dni temu
Re: Śmierć Chrystusa - alternatywnie
Mariusz Głowiński → Krzysztof J. Wojtas 1849 dni temu
Re: Kwestie dyskusji
Krzysztof J. Wojtas → Piotr "Turbanator" Świtecki 1879 dni temu
Kwestie dyskusji
Piotr "Turbanator" Świtecki → Krzysztof J. Wojtas 1879 dni temu
Re: Państwo etyczne; 500 +
Krzysztof J. Wojtas → Piotr "Turbanator" Świtecki 1903 dni temu
Re: Państwo etyczne; 500 +
Piotr "Turbanator" Świtecki → Krzysztof J. Wojtas 1903 dni temu
Re: Założenia programowe
(konto techniczne) → Krzysztof2 1904 dni temu
Re: Założenia programowe
Krzysztof3 → Krzysztof J. Wojtas 1910 dni temu
Re: Założenia programowe
Krzysztof2 → Krzysztof J. Wojtas 1911 dni temu
Re: Założenia programowe
Krzysztof1 → Krzysztof J. Wojtas 1911 dni temu
więcej…