portal systemowy idei cywilizacyjnych
 
podobna tematyka
"Oto jest głowa ... Szumowskiego"; czy tylko?
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Polska po koronawirusie
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Wolność a sądownictwo
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Struktura władzy; POLIN
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Cywilizacja Polska a ... cywilizacja
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Rzeczpospolita czy Polin. Porównania
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Cywilizacja Polska a .. państwo
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Cywilizacja Polska a ... globalizm
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Cywilizacja Polska a ... oczekiwania względem PiS
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Zaduszkowo o Solidarności
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Opracowania systemowe
Krzysztof J. Wojtas
Systemy filozoficzne a polskość
 
Książka zawiera rozszerzoną wersję koncepcji powstawania idei cywilizacyjnych, gdzie zasady wyjściowe opierają się na opracowaniach prof. Konecznego, który wskazał, że u źródeł idei cywilizacyjnych leżą wartości. Należy zaznaczyć, że przedstawione opracowanie jest krytyczne względem pierwowzoru, a oparte na spostrzeżeniu, że prof. Koneczny przyjął arbitralnie wartości podstawowe i nie wskazał ich umocowania. Stąd znaczne różnice i rozróżnienia. Druga część książki jest porównawczym wskazaniem zbieżności zasad idei cywilizacyjnej z praktyką tworzenia podstaw ustrojowych Rzeczypospolitej. Zbieżność ta upoważnia do nadania polskiej koncepcji organizacji życia społecznego miana Cywilizacji Polskiej. Końcowe fragmenty książki są sugestiami zmian i rozwiązań, które pozwoliłyby na powrót do drogi wskazanej przez twórców Rzeczypospolitej.
Cywilizacja Polska
Książka jest pierwszą, scaloną formą analiz, które doprowadziły do przekonania, iż polski fenomen należy traktować w kategoriach odmienności cywilizacyjnej. Opisuje jak powyższe przekonanie powstało; zarówno w kategoriach rozważań filozoficznych jak i przy odniesieniach do konkretnych sytuacji, co prezentowane jest w postaci krótkich tekstów tematycznych.
więcej…
 strona główna autorzy blogi szukaj zasady kontakt 
Dyskusje2020.02.16 15:14

Między posiadaniem a wolnością

   
 

Nasza życiowa aktywność realizuje się  w „przestrzeni” między tymi pojęciami. Trudno o takie skojarzenie, ale , po zastanowieniu, wydaje się nad wyraz oczywiste.


 

 

Czego dotyczy „posiadanie”?

To wszystko to, co pozwala nam funkcjonować w realiach otaczającej rzeczywistości. Czyli – posiadamy rzeczy osobiste, w tym ubranie itd., posiadamy (dążymy do posiadania) własnej przestrzeni – mieszkania, domu, a także tego, co zapewnia nam zaspokajanie codziennych potrzeb – zwłaszcza żywności.

Każda z wymienionych dziedzin ma bardzo szerokie granice możliwości ich zaspokajania – bo można chodzić boso, ale też mieć znaczną kolekcję obuwia. Podobnie z innymi rzeczami.

Niemniej – wszystkie przedmioty należy zaliczyć do sfery „niezbędnie przydatnych” – ich ilość może być regulowana warunkami społecznymi w jakich żyjemy.

Do tej sfery posiadania należy też zaliczyć „prawa” do czegoś.  Takim prawem jest np. prawo do emerytury – uprawnienie umożliwiające funkcjonowanie bez konieczności świadczenia własnych usług.

Podobnym prawem – jest prawo do pracy. Bo jeśli na etapie dzikiego liberalizmu spora część społeczeństwa została tego pozbawiona, to ważnym podtekstem hasła „komuno wróć” było prawo do pracy umożliwiającej utrzymanie. To prawo nie jest własnością indywidualną, ale społecznym. Innym, podobnym, jest prawo do opieki zdrowotnej, czy nauczania dzieci.

Obecnie zaczynamy do nich zaliczać świadczenia „500 +” i podobne.

Można mówić, że te prawa, pozwalające zaspokoić podstawowe potrzeby życiowe, są wspólną własnością społeczną, a ich zakres obrazuje poziom społecznego rozwoju.

Oczywiście – nie dotyczą wszystkich w jednakowym stopniu, ale ważne, aby dotyczyły wszystkich, którzy chcą uczestniczyć w życiu społecznym.

 

Nasza życiowa aktywność nastawiona jest w pierwszej kolejności na zaspokojenie „stanu posiadania zapewniającego funkcjonowanie w społeczeństwie”. Znowu trzeba zaznaczyć, że są to sprawy zawsze indywidualne, ale w znacznej części  mogą być określone społecznymi uwarunkowaniami.

 

Dopiero po zaspokojeniu „niezbędnego zakresu posiadania” można mówić o dążeniu do wolności.

Jest tu pewnego rodzaju sprzeczność, gdyż posiadanie ogranicza naszą wolność przywiązując nas do przedmiotów i okoliczności. Z drugiej strony – bez posiadania, czyli zabezpieczenia możliwości funkcjonowania, nie mowy o wolności.

 

Wolność – to prawo (ius) do odpowiedzialności.

Czy możemy mówić o wolności, gdybyśmy chcieli odrzucić posiadanie? Kuriozalna sytuacja – czy mogę odrzucić pożywienie? Być wolnym od jedzenia? Owszem – możemy w danej chwili to zrobić, ale nie można całkowicie zrezygnować z jedzenia (uwolnić się) jeśli decyzja nie jest związana z rezygnacją z życia. Ale taką możliwość wszak chcemy zachować.

 

Rozważając życie społeczne widać, że znaczna część populacji nastawiona jest na powiększanie stanu posiadania poza niezbędny zakres; czy jest to właściwy kierunek rozwoju?

 

Patrząc przez pryzmat społeczeństwa należy dostrzec, że są w nim jednostki, czy grupy (warstwy), których aktywność nastawiona jest na inne cele niż związane z posiadaniem; ich status (rodzinny, warstwowy) pozwala na realizacją celów rozwojowych. To bywają wyuzdane fanaberie, ale też mogą to być realizacje inspirujące nowe drogi rozwojowe.

Inną formą aktywności takich jednostek (często zorganizowanych), jeśli status ich posiadania wykracza poza standard, jest działalność podtrzymującą stan rzeczy. Bywa, że cała ich aktywność idzie w tym kierunku.

Mamy więc ludzi żyjących z pracy – to ci, którzy swą aktywność poświęcają uzyskaniu niezbędnego posiadania. Praca to forma aktywności wykonywanej pod przymusem wynikającym z konieczności niezbędnego posiadania.

To samo, ale bez  przymusu, może być uznane za aktywność rozwojową.

 

Pytaniem końcowym jakie się pojawia jest sposób organizacji społeczeństwa ustalający relacje między aktywnością nastawioną na posiadanie, a aktywnością rozwojową, gdzie znaczną częścią aktywności rozwojowej jest powiększenie posiadania (społecznego).

 

Jeśli ustalone zostaną reguły dotyczące wskazanych zasad – można rozważać zakres indywidualnych i grupowych dążeń do zaspokojenia potrzeby posiadania, ale tak, aby ten rodzaj posiadania nie blokował możliwości powiększania posiadania społecznego.

 

 
445 odsłon
zaloguj się lub załóż konto by oceniać i komentować    blog autora
Tagi: wartości, wyznaczniki cywilizacji, narzędzia cywilizacji, naród.
Zeszyt tematyczny: 9. Rzeczpospolita a Naród.
login:
hasło:
  odzyskaj hasło
Załóż konto, aby mieć więcej możliwości, np. komentowania artykułów.
nowe tematy
JPII i Putin - epigoni przemijających potęg
Z perspektywy cywilizacyjnej obie te postacie, znakomite, pełnią podobną rolę – jeden w Cywilizacji Katolickiej, drugi Cywilizacji Turańskiej (o ile można ją uznać za w pełni rozwiniętą).

Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje · 2021-10-11 09:25
W zeszycie tematycznym nr 13.
23 odsł.
Wielka Lechia - logicznie i z fantazją
Co i rusz pojawiają się teksty tyczące Wielkiej Lechii. Czytam z ciekawości, ale większość jest nasycona  chciejstwem pozbawiającym logiki.  

Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje · 2021-09-29 09:18
W zeszycie tematycznym nr 13.
36 odsł.
Cywilizacja a kultura
Istnieje pewien dysonans pojęciowy tyczący tych określeń. Warto zastanowić się nad tego przyczyną.

Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje · 2021-09-25 19:35
W zeszycie tematycznym nr 13.
43 odsł.
Źródła potęgi żydowskiej. Opracowanie własne
Żydzi nie są wielkim narodem, ale ich pozycja w świecie bliska jest dominującej, a na pewno przekracza naturalne możliwości. Wydaje się, że warto zastanowić się nad przyczyną i to bez antysemickich konotacji.  

Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje · 2021-09-14 17:38
W zeszycie tematycznym nr 13.
48 odsł.
Akademia Cywilizacyjna
Cywilizacje   Rozważania cywilizacyjne jakie prowadzę sukcesywnie poszerzają rozumienie zarówno pojęcia jak i elementów składowych.    

Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje · 2021-08-16 17:17
W zeszycie tematycznym nr 13.
108 odsł.
Totalnie, aż do samozagłady
Rzekomo następuje podział na 2 plemiona; ten podział istniał cały czas a jedynie nie w pełni się ujawniał.  

Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje · 2021-08-14 08:15
W zeszycie tematycznym nr 12.
99 odsł.
więcej…
najnowsze komentarze
Re: Polityka wschodnia: Rosja
Krzysztof J. Wojtas 1613 dni temu
Re: WIGILIA MIŁOŚCI
Krzysztof J. Wojtas → Mariusz Głowiński 1751 dni temu
Re: WIGILIA MIŁOŚCI
Mariusz Głowiński → Krzysztof J. Wojtas 1751 dni temu
Re: Śmierć Chrystusa - alternatywnie
Mariusz Głowiński → Krzysztof J. Wojtas 2040 dni temu
Re: Krzyżowanie Drogi, Prawdy, Życia
Krzysztof J. Wojtas → Mariusz Głowiński 2040 dni temu
Re: Krzyżowanie Drogi, Prawdy, Życia
Mariusz Głowiński → Krzysztof J. Wojtas 2040 dni temu
Re: Śmierć Chrystusa - alternatywnie
Krzysztof J. Wojtas → Mariusz Głowiński 2040 dni temu
Re: Śmierć Chrystusa - alternatywnie
Mariusz Głowiński → Krzysztof J. Wojtas 2040 dni temu
Re: Kwestie dyskusji
Krzysztof J. Wojtas → Piotr "Turbanator" Świtecki 2071 dni temu
Kwestie dyskusji
Piotr "Turbanator" Świtecki → Krzysztof J. Wojtas 2071 dni temu
Re: Państwo etyczne; 500 +
Krzysztof J. Wojtas → Piotr "Turbanator" Świtecki 2094 dni temu
Re: Państwo etyczne; 500 +
Piotr "Turbanator" Świtecki → Krzysztof J. Wojtas 2094 dni temu
Re: Założenia programowe
(konto techniczne) → Krzysztof2 2095 dni temu
Re: Założenia programowe
Krzysztof3 → Krzysztof J. Wojtas 2101 dni temu
Re: Założenia programowe
Krzysztof2 → Krzysztof J. Wojtas 2103 dni temu
Re: Założenia programowe
Krzysztof1 → Krzysztof J. Wojtas 2103 dni temu
więcej…