portal systemowy idei cywilizacyjnych
 
podobna tematyka
Po kryzysie - "trzecia droga"? (2)
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Po kryzysie - "trzecia droga"?
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
"Oto jest głowa ... Szumowskiego"; czy tylko?
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Cywilizacja Polska: konieczna zmiana strategii ("epidemicznej")
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Polska po koronawirusie
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Między posiadaniem a wolnością
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Sprawiedliwość czy ŁAD?
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Wolność a sądownictwo
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Skutki "jerozolimskiego holokaustu"
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Struktura władzy; POLIN
Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje
Opracowania systemowe
Krzysztof J. Wojtas
Systemy filozoficzne a polskość
 
Książka zawiera rozszerzoną wersję koncepcji powstawania idei cywilizacyjnych, gdzie zasady wyjściowe opierają się na opracowaniach prof. Konecznego, który wskazał, że u źródeł idei cywilizacyjnych leżą wartości. Należy zaznaczyć, że przedstawione opracowanie jest krytyczne względem pierwowzoru, a oparte na spostrzeżeniu, że prof. Koneczny przyjął arbitralnie wartości podstawowe i nie wskazał ich umocowania. Stąd znaczne różnice i rozróżnienia. Druga część książki jest porównawczym wskazaniem zbieżności zasad idei cywilizacyjnej z praktyką tworzenia podstaw ustrojowych Rzeczypospolitej. Zbieżność ta upoważnia do nadania polskiej koncepcji organizacji życia społecznego miana Cywilizacji Polskiej. Końcowe fragmenty książki są sugestiami zmian i rozwiązań, które pozwoliłyby na powrót do drogi wskazanej przez twórców Rzeczypospolitej.
Cywilizacja Polska
Książka jest pierwszą, scaloną formą analiz, które doprowadziły do przekonania, iż polski fenomen należy traktować w kategoriach odmienności cywilizacyjnej. Opisuje jak powyższe przekonanie powstało; zarówno w kategoriach rozważań filozoficznych jak i przy odniesieniach do konkretnych sytuacji, co prezentowane jest w postaci krótkich tekstów tematycznych.
więcej…
 strona główna autorzy blogi szukaj zasady kontakt 
Dyskusje2020.04.09 08:03

Po kryzysie - "trzecia droga"? (3)

   
 

Końcową frazą poprzedniej notki było stwierdzenie, że aby rozpocząć "trzecią drogę" trzeba wyeliminować podstawy dominujące dwie poprzednie drogi rozwojowe, czyli hierarchiczność władzy i rolę pieniądza jako miernika wszystkich form aktywności.


 

 

W zasadzie daje się chyba łatwo zauważyć, że w obu przypadkach istotą  jest dążenie do władzy - albo przy pomocy pieniądza, albo bezpośrednim wymuszeniem. Czyli przejście na "trzecią drogę" wymaga eliminacji władzy jako czynnika celowego.

 

Ten problem jest zasadniczym i wielokrotnie go poruszałem wskazując, że istotą Cywilizacji Polskiej jest struktura społeczna oparta nie na władzy, a na ŁADZIE.

 

Cała reszta jest dodatkiem - to dlatego, że struktury społeczne mogą w takim systemie przyjmować także formy hierarchiczne, ale nigdy nie mogą stanowić o zasadach systemowych - mogą to być rozwiązania "lokalne" i czasowe pozwalające , w dostosowaniu do okoliczności, zachować ŁAD.

(Nawet tu występuje błędne ujęcie tematu. Otóż w strukturze ŁADU nie występują formy hierarchiczne. To, co na pozór na takowe wygląda, to STRUKTURA CELOWA. Różni się od hierarchicznej tym, że władza nie jest dziedziczona. Jak widać - także w zakresie określeń każda cywilizacja musi posługiwać się własnym językiem opisu).

 

Czyli - wejście na "trzecią drogę" rozwojową wymaga odrzucenia dotychczasowej roli pieniądza, stosunku do własności i zmian w rozumieniu roli struktur decyzyjnych. Dopiero mając świadomość odrębnego spojrzenie na te kwestie, można rozpatrywać formy organizacyjne przyszłego systemu.

 

Czy jesteśmy do tego przygotowani?

Oczywiście, że nie, a  uwagi mogą być i są traktowane jako utopijne dyrdymały, co często pojawia się w komentarzach do moich notek. I trzeba przyznać, że z obecnej perspektywy przeciętnego obywatela - taka ocena jest uzasadniona.

 

Dopiero głęboka przemiana społeczna wynikająca z kryzysu, który (może) przeorać świadomość społeczeństwa i zmusić do refleksji - może stworzyć warunki do odrzucenia dotychczasowych dróg rozwojowych (widać, że ich skutkiem są permanentnie pojawiające się kryzysy), i poszukiwanie odmiennej opcji.

Aby to nastąpiło muszą wystąpić warunki podobne tym po I WŚ, kiedy to siły utrzymujące porządek światowy osłabiły się na tyle, że Polska mogła odzyskać niepodległość.

Czy podobna sytuacja może mieć miejsce obecnie?

Jesteśmy na początku kryzysu - jego skutki są bardziej "obserwowane" niż "odczuwane". Pierwsze istotnie odczuwalne skutki zaczną doskwierać dopiero po świętach (bezrobocie, brak środków na dotychczasowy styl życia, załamanie niektórych struktur instytucjonalnych). Ale to faza wstępna.

Należy liczyć się z falą upadłości, gdzie znaczna część społeczeństwa utraci dorobek życia, a nawet i pokoleń. Mogą być perturbacje w zapewnieniu podstawowych środków przetrwania - głównie chodzi o żywność. Dostępność wielu innych dóbr będzie mocno ograniczona. Do tego brak opieki medycznej zmieni stosunek do życia jako wartości - w czasach wojennych życie ludzkie ma małą wartość.

Wszystko to - prawdopodobnie nas czeka. (Zaznaczę tylko, że są to moje domniemania, które nie mają 100 % wiarygodności. Możliwe, że kryzys nie będzie miał aż tak głębokich skutków. Jednak w obecnych warunkach wystąpienie dodatkowo jakiegoś naturalnego kataklizmu, może spowodować załamanie struktur).

 

Dopiero wskazane zniszczenie obecnych struktur społecznych, a dodatkowo osłabienie zabezpieczeń międzypaństwowych (kryzys dotyka większość regionów świata, a w szczególności tzw. Zachód), może doprowadzić do warunków umożliwiających przebudowę systemową.

Dodatkowym czynnikiem jest czas: wskazane zmiany warunków życia muszą trwać na tyle długo, aby zatrzeć (przynajmniej w znacznej części) dotychczasowe skojarzenie związane z obecnie istniejącymi zasadami rozwiązań społecznych. Ten czynnik chyba się pojawi, gdyż już widać, że perturbacje przewidywane są na wiele lat. Optymiści mówią, że będzie to rok - dwa, pesymiści, że nie da się już odbudować obecnych struktur.

Czy jesteśmy już na drodze przemian?

Są pewne kwestie, które wydają się być dziełem "palca Opatrzności" i to niezależnie od woli tych, którzy zarządzają kryzysem.

Do takich należy sprawa odbudowy solidaryzmu społecznego. Celem zarządzających kryzysem (tak można mniemać) jest dążenie większego zamordyzmu, kontroli ludzi i większej nad nimi władzy z racji likwidacji klasy średniej i tym samym pełnego uzależnienia od jednego ośrodka decyzyjnego. Drogą - jest wytworzenie poczucia zagrożenia (koronawirus), co pozwala na ograniczenie praw, w tym prawa do kontaktów. Na razie jest to związane z odwołaniem do solidaryzmu społecznego, ale wprowadzane restrykcje  - nadmierne (kary) i niektóre bezsensowne zakazy i nakazy wskazują, że chodzi o zwiększenie  kontroli nad społeczeństwem.

Pozytywnym w tym procesie jest fakt obudzenia społecznego solidaryzmu - przy takim zagrożeniu tylko solidarne stosowanie stosownych zasad postępowania z świadomością, że ich wykonywanie służą dobru wszystkich.

Jeśli nastąpi krach własności indywidualnej - większą rolę zacznie odgrywać własność wspólna. Itd.

 

Można sądzić, że proces przebudowy świadomości - został rozpoczęty.  Czy pójdzie właściwym torem? 

O rozwiązaniach instytucjonalnych nowego systemu, które będą się sukcesywnie pojawiały w sposób naturalny - w kolejnej notce. Oby te zmiany miały charakter ewolucyjny.

 

Polskie społeczeństwo ma skłonności ku wskazanym rozwiązaniom. To wynik tradycji jakie zostały jeszcze w świadomości ludzi. Wskazuje na to choćby reakcja na ograniczenia związane z  epidemią. Ale także to, że są jeszcze naturalne próby dostosowania się do warunków kryzysu. Do takich należy zaliczyć przekonanie o konieczności zapewnienia sobie choć w części  własnej żywności.

Ciekawostką jest, że wzrosła sprzedaż nasion warzyw i to blisko o 100%. Takie informacje można uzyskać u kierowników sklepów ogrodniczych. Czyli reakcja społeczna na kryzys jest właściwa. Znacznie też wzrosło zainteresowanie pieczeniem chleba. I podobne zainteresowania w innych dziedzinach. 

Po części można to łożyć na karb wolnego czasu, który trzeba wypełnić. Ale umiejętności pozostaną i mogą być wykorzystane w zmienionych okolicznościach.

 

 
354 odsłony
zaloguj się lub załóż konto by oceniać i komentować    blog autora
Tagi: wartości, wyznaczniki cywilizacji, narzędzia cywilizacji.
Zeszyt tematyczny: 9. Rzeczpospolita a Naród.
login:
hasło:
  odzyskaj hasło
Załóż konto, aby mieć więcej możliwości, np. komentowania artykułów.
nowe tematy
O sensie życia - cywilizacyjnie
Zawirowania związane z rozgardiaszem etycznym wynikającym z wielokulturowości, jaka ostatnio obowiązuje w naszym kręgu cywilizacyjnym, wymuszają powrót do pytania o sens i cel istnienia człowieka

Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje · 2021-07-08 17:52
W zeszycie tematycznym nr 10.
25 odsł.
Nienawidzę żydów po polsku
Że żydów z małej litery? Bo to ideowe, a nie genetyczne . Że „po polsku”? Bo jest istotna różnica znaczenia słowa „nienawiść” między Cywilizacją Polską a judaizmem.

Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje · 2021-07-01 11:50
W zeszycie tematycznym nr 9.
38 odsł.
Polskość, chrześcijaństwo, katolicyzm, judaizm
Pojawiły się sugestie, aby wyjaśnić "cywilizacyjnie" różnice między polskością a katolicyzmem, zwłaszcza wobec prób ich utożsamiania.    

Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje · 2021-06-25 15:25
W zeszycie tematycznym nr 10.
47 odsł.
Cywilizacja a Naród
Prowadzone przeze mnie rozważania cywilizacyjne obejmują pojęcie NARODU jako istotnego czynnika tych rozważań. Nie wszystko i nie od razu udaje mi się „poskładać” zwłaszcza, że pojawiają się też opracowania próbujące podważyć proponowaną linię rozumowania.

Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje · 2021-06-14 11:42
W zeszycie tematycznym nr 9.
16196 odsł.
Czy umiemy być bogaci?
Czym jest bogactwo? Optuję za stwierdzeniem, że jest to posiadanie więcej niż inni z naszego otoczenia. Bo aby być bogatym – potrzeba „wianuszka” biedniejszych; gdy wszyscy mają dużo – nie ma bogatych.

Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje · 2021-06-06 12:17
W zeszycie tematycznym nr 9.
80 odsł.
Dumając o "polskim ładzie". Cywilizacyjnie
Z dużym niesmakiem obserwuję reakcje opozycji na program  "Polski Ład" . I wcale to nie znaczy, że w pełni akceptuję przedstawione założenia.

Krzysztof J. Wojtas · Dyskusje · 2021-05-18 16:19
W zeszycie tematycznym nr 9.
92 odsł.
więcej…
najnowsze komentarze
Re: Polityka wschodnia: Rosja
Krzysztof J. Wojtas 1524 dni temu
Re: WIGILIA MIŁOŚCI
Krzysztof J. Wojtas → Mariusz Głowiński 1663 dni temu
Re: WIGILIA MIŁOŚCI
Mariusz Głowiński → Krzysztof J. Wojtas 1663 dni temu
Re: Śmierć Chrystusa - alternatywnie
Mariusz Głowiński → Krzysztof J. Wojtas 1952 dni temu
Re: Krzyżowanie Drogi, Prawdy, Życia
Krzysztof J. Wojtas → Mariusz Głowiński 1952 dni temu
Re: Krzyżowanie Drogi, Prawdy, Życia
Mariusz Głowiński → Krzysztof J. Wojtas 1952 dni temu
Re: Śmierć Chrystusa - alternatywnie
Krzysztof J. Wojtas → Mariusz Głowiński 1952 dni temu
Re: Śmierć Chrystusa - alternatywnie
Mariusz Głowiński → Krzysztof J. Wojtas 1952 dni temu
Re: Kwestie dyskusji
Krzysztof J. Wojtas → Piotr "Turbanator" Świtecki 1982 dni temu
Kwestie dyskusji
Piotr "Turbanator" Świtecki → Krzysztof J. Wojtas 1983 dni temu
Re: Państwo etyczne; 500 +
Krzysztof J. Wojtas → Piotr "Turbanator" Świtecki 2006 dni temu
Re: Państwo etyczne; 500 +
Piotr "Turbanator" Świtecki → Krzysztof J. Wojtas 2006 dni temu
Re: Założenia programowe
(konto techniczne) → Krzysztof2 2007 dni temu
Re: Założenia programowe
Krzysztof3 → Krzysztof J. Wojtas 2013 dni temu
Re: Założenia programowe
Krzysztof2 → Krzysztof J. Wojtas 2014 dni temu
Re: Założenia programowe
Krzysztof1 → Krzysztof J. Wojtas 2014 dni temu
więcej…